Svinga svinisar!

Svinkoppor (Impetigo)

Svinkoppor, som även kallas impetigo, är en ytlig hudinfektion som beror på bakterier. Infektionen ger utslag i form av ytliga sår eller blåsor. Tvätta flera gånger om dagen så att sår och blåsor torkar ut. Vänd dig till vårdcentralen om behandlingen inte hjälper inom en vecka, om du har många koppor i ansiktet eller över ett stort område eller om du får feber.

Svinkoppor orsakas av streptokocker eller stafylokocker. Infektionen finns oftast utan att ge några andra symtom än utslag, men kommer ibland i samband med en förkylning.

Svinkoppor är inte farligt, men smittar vid hudkontakt.

Symtom

Impetigo av streptokocker

Impetigo av streptokocker ger ofta ytliga sår som bildar honungsfärgade skorpor om de lämnas i fred. De sitter oftast i ansiktet – vid näsvingarna och kring munnen – men också på fingrarna där de kan ge nagelbandsinfektioner.

När behandlingen med antibiotika har varat i 3 dygn finns det inte längre risk för smitta.

 


Där har vi svaret på mina skumma sår/utslag i ansiktet runt munnen. Jag var idag på apoteket för att köpa något mot munsår( som jag egentligen inte trott att det varit, eftersom jag aldrig brukar ha såna problem med munsår, jag brukar typ ha en liten sårskorpa i mingipan) men jag bad om råd. Rådet jag fick var att uppsöka läkare. Sagt och gjort, jag har svinkoppor!
Nu ska jag käka penicillin i 10 dagar och smörja med penicillinsalva lika länge.
Troligen har jag fått det via min förkylning som jag haft i två veckor. Halsondan försvann när jag fick såren kring munnen, förkylningen gjorde en adressändring :) typ.. eller så inte ! men ja.

Hoppas bara inte Wille eller Danne får samma. Jag vet inte hur mkt jag har pussat och kramat min lilla Wille nu när han varit sjuk. Jaja, hoppas hoppas han klarar sig! Han har det nog så jobbigt redan med sitt.

Nu ska jag kika vidare här.
Adjöken Fröken!

Så nu blir det att hålla sig från att pussa på mina killar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0